Instagram is hét platform waar jij nu actief op moet zijn met je bedrijf als je geen klanten meer wilt verliezen. Het is een perfect kanaal om meer brand awareness te creëren en meer interactie krijgen met je klanten. Momenteel zijn er meer dan een miljard gebruikers. 90% hiervan volgt een merk/bedrijf en 20% bezoekt het profiel van een bedrijf dagelijks. Genoeg kansen om te benutten dus.
In dit artikel worden verschillende toepassingen op Instagram uitgelicht om jouw Instagram activiteit naar een hoger niveau te tillen.
Instagram Shopping
Met Instagram Shopping kun je gemakkelijk producten van je webshop promoten. Je koppelt in principe je producten aan de content die je deelt op Instagram. Dit heet product tagging. Wanneer je een foto op Instagram plaatst waarop een model een kledingstuk draagt, dan kun je dat kledingstuk taggen. De tag zie je niet tot je op de foto klikt. De tag verschijnt dan met wat productinformatie zoals de naam en prijs. De gebruiker kan doorklikken voor extra productinformatie en om naar de website te gaan. De webshop opent zich dan binnen Instagram. Op deze manier is er een naadloze werking tussen social media en je webshop. De gebruiker hoeft Instagram niet te verlaten en kan sneller en gemakkelijker een aankoop doen.
Om gebruik te maken van Instagram Shopping moet je een zakelijk Instagram en Facebook account hebben. Als je nog geen zakelijk Instagram account hebt, kun je dit omzetten bij Instellingen. Het Instagram account koppel je aan je zakelijk Facebook account. Binnen Facebook Bedrijfsmanager kun je voor jouw bedrijf een catalogus aanmaken met producten.
Tip: webshop bezoekers en Instagram gebruikers verschillen in wat voor content zij willen zien. Webshop bezoekers willen meer praktische informatie en Instagram gebruikers zien graag content die hen inspireert. Denk hierbij aan mooie sfeerbeelden.

Jouw Stories
Het is van belang om gebruik te maken van Instagram Stories, omdat je hiermee eigenlijk meteen aan de top staat wanneer iemand Instagram opent of door verschillende verhalen swipet. Instagram Stories zijn foto’s of video’s die 24 uur beschikbaar zijn voor je volgers en daarna voorgoed verdwijnen. De Stories bevinden zich altijd bovenaan de tijdlijn van jouw volgers. Er is geen betere positie dan deze toppositie, dus zorg dat je de content in de Stories goed vormgeeft.
Naast dat de Stories bovenaan de tijdlijn staan worden ze ook weergegeven op de Explore-pagina. Hier kijken meer dan 100 miljoen mensen per dag naar! Instagram Stories is dus zeker een interessant middel om te gebruiken voor je business.
Ik heb drie toepassingen van stories op een rijtje gezet voor je.
1. How-to videos
Met Stories kun je goed storytelling inzetten. Gebruik de Stories om een verhaal van begin tot eind te vertellen. Dit kun je doen door je volgers stap voor stap mee te nemen in hoe je jouw product/dienst gebruikt. Als je een cosmeticabedrijf hebt, kun je bijvoorbeeld laten zien hoe je een bepaalde make-up look creëert. Run je een restaurant, dan kun je stap voor stap laten zien hoe je een bepaald gerecht maakt. Wees daarnaast niet bang om jezelf of iemand anders voor de camera te zetten en iets uit te leggen of vertellen over je product of merk. Dat maakt de stories menselijker en laat zien dat je kennis hebt van je producten.

2. Plaats linkjes
Een goede manier om mensen snel naar je website te leiden is om een link te plaatsen in je story. Dit doe je door op het link icoontje te klikken wanneer je een story maakt. De kijker kan dan omhoog swipen en gaat meteen naar je website. Het is wel zo dat je dit alleen kunt doen als je meer dan 10.000 volgers hebt. Kleinere accounts hebben deze mogelijkheid niet. Maar wees niet getreurd, daar hebben we een oplossing voor ????. Tag of mention jezelf in je eigen story en verwijs mensen naar de link in je bio om naar je website te gaan. Is jouw doel om meer traffic te genereren met stories? Dan is dit een mooie manier.

3. Doe een poll of quiz voor extra interactie
Wanneer je een poll plaatst laat je men kiezen tussen twee antwoorden op een vraag. Dit kan bijvoorbeeld zijn: wat doe je liever in het weekend? 1) Relaxen op de bank of 2) uitgaan. Wanneer men heeft geklikt op een antwoord zien ze gelijk hoeveel procent van de mensen heeft gekozen voor het ene antwoord en hoeveel voor het andere antwoord. Polls zijn ook leuk om dilemma’s voor te leggen. Nooit meer bellen of nooit meer appen? Naast een poll kun je een quiz doen. Hierbij stel je wederom een vraag en moet men het goede antwoord kiezen. Het aantal keuze dat ze hebben bepaal je zelf. Je kunt meerdere vragen stellen verdeeld over verschillende stories. Wil je graag meer interactie en engagement met je kijkers? Maak dan zeker gebruik van polls en quizzen.

Voorbeeld van een poll

Voorbeeld van een quiz
Goede content
Wanneer je Instagram voor je bedrijf gebruikt is het niet slim om van alles te posten dat te maken heeft met je bedrijf en wat je leuk vindt. Creëer eerst een goede content strategie. Bedenk van tevoren welke content je wilt plaatsen en wat relevant is voor je volgers. Ben hier ook consistent in. Hoe vaak je post hangt af van de content, die je beschikbaar hebt en wat je wilt delen met je volgers. Sommige accounts posten dagelijks en andere posten twee keer per week. Kijk wat het beste werkt voor jou. Als je bijvoorbeeld iedere week weetjes wilt posten dan is het slim om deze afbeelding in een bepaald format te zetten. Dat doen wij bij SearchWords ook. Wanneer mensen de foto zien is het herkenbaar en weten ze van “oh dat is die post met een weetje”.


Zorg daarnaast voor aantrekkelijke foto’s en ook die een beleving laten zien. Dat is wel zo handig op hét platform voor foto en video. Wanneer iemand jouw foto voorbij ziet komen op zijn/haar tijdlijn of de Explore pagina dan kan het zijn dat die persoon naar je profiel gaat om te kijken wat je nog meer post. Het is dan van belang om een verzameling van mooie foto’s te hebben op je profiel die mensen leuk vinden. Voor de mensen die je nog niet volgen is de kans groter dat ze je gaan volgen vanwege je mooie profiel en relevante content.
Betrek ook volgers in je content. Gebruikers posten wel eens wat ze hebben gekocht en taggen het merk in het bericht wat ze plaatsen of zetten het in hun story. Wanneer zij dit doen is het slim om hier gebruik van te maken. Hier krijg je automatisch een melding van zodat je het meteen kan delen. Deel die posts in je eigen verhaal of op jouw profiel. Door het te delen laat je tevens zien dat men je product koopt en er tevreden mee is.
Tip #1: De gemiddelde caption is 138 karakters.
Tip #2: wil je nog meer inspiratie voor goede content? Lees dan ‘hoe verleid je je klant via social media met overtuigingstechnieken?’.
Hashtags
Je hebt vast wel eens een hashtag voorbij zien komen. Of toch niet? Een hashtag is een hekje ‘#’ met een korte tekst erachter die de context van een foto/video omschrijft, het gevoel dat je hebt op dat moment, de slogan van je bedrijf, etc. Wanneer je hashtags goed inzet kan dit zorgen voor meer bereik, meer volgers en meer interactie. Sommige mensen zoeken op hashtags om foto’s/video’s te vinden die te maken hebben met die hashtag. Dit kan zijn ter inspiratie bijvoorbeeld. Iedere keer als je iets plaatst kun je in het bijschrift een hashtag plaatsen met je slogan, iets kenmerkends van je merk of iets dergelijks. Wees creatief. Hoe vaker je een hashtag gebruikt hoe meer je volgers het zien en het eventueel zelf gaan gebruiken. Dit zorgt uiteindelijk ook voor meer bereik.
Zet advertenties in
Met betaalde advertenties op Instagram kun je nog veel meer mensen bereiken dan alleen je volgers. Ook kun je je doelen sneller bereiken. Hiervoor moet net zoals bij Shopping je Instagram account gekoppeld zijn aan je Facebook account. Als je een Facebook bedrijfsprofiel hebt, heb je toegang tot Facebook Bedrijfsmanager. Via de Bedrijfsmanager kun je een advertentie account aanmaken en beginnen met adverteren.
In het Facebook Advertentiebeheer is het mogelijk om advertenties op beide kanalen te plaatsen, maar ook alleen op Facebook of alleen Instagram. Instagram biedt vijf soort advertenties:
- Foto’s
- Video’s
- Carrousels
- Canvas story advertenties
- Story advertenties
Alle advertenties worden geïntegreerd in de tijdlijn of stories voor een soepele gebruikerservaring. Door de koppeling met Facebook Advertentiebeheer kun je gelijk zien hoe de advertenties presteren en wat voor resultaat eruit komt. Je kunt daarnaast doelgroepen bepalen zodat jouw advertenties bij de juiste mensen aankomen.
Wil je snel resultaat of heb je veel concurrentie? Dan zijn Instagram advertenties zeker de moeite waard.
Heb je vragen over hoe je Instagram kan laten werken voor jouw bedrijf? SearchWords kan je erbij helpen.