De advertentiemogelijkheden van Google zijn voor velen het antwoord en de weg naar online succes. Het bedenken en uitvoeren van een succesvolle Ads strategie is een must bij het adverteren in Google. Maar hoe formuleer nu een succesvolle online strategie?

Een veel gemaakte fout is dat ondernemers zich bij het formuleren van een Ads strategie alleen richten op het behalen tot zoveel mogelijk conversies in een korte periode, het liefst met zo min mogelijk kosten. Deze “koop nu!”-campagnes zijn een onderdeel van een korte termijnstrategie waarbij er slechts een klein gedeelte van de potentiële doelgroep wordt bereikt. Dit levert korte termijnrendement op, er wordt namelijk alleen ingespeeld op de klanten die al koopbereid zijn. Een gemiste kans want het grootste gedeelte van de zoekers heeft nog geen directe koopintentie en weet dus nog helemaal niet dat ze een probleem hebben of behoefte hebben aan je product of dienstverlening dat je te bieden hebt.
In dit artikel beschrijven we hoe retailers aan de hand van het zien-doen-denken-ervaren model samen met de verschillende advertentiemogelijkheden van Google langertermijnrendement kunnen behalen. Met als resultaat meer traffic naar de website, aankopen/conversies.

Genereer awareness in de ‘zien’-fase

Veel potentiële klanten van retailers bevinden zich in de ‘zien’-fase. Dit zijn alle mensen die mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn je product en/of dienst maar er (nog) niet direct op zoek naar zijn. Deze potentiële klanten worden vaak vergeten. Een gemiste kans! Een voorbeeld hiervan zijn alle inwoners van Nederland. Uiteraard is deze groep in nichemarkten specifieker en spelen kenmerken als koopkracht een belangrijke rol. Wanneer mensen geen geld te besteden hebben om een specifiek product aan te schaffen, is deze doelgroep niet rendabel. Wees zichtbaar in deze fase en investeer in naams- en of merkbekendheid. Display en Youtube campagnes zijn hier perfect voor door hun grote bereik. Belangrijk is dat je deze campagnes niet afrekent op keiharde conversie, maar ga voor zichtbaarheid en vertoningen.
Dit zal wellicht niet direct rendement op leveren, maar zorgt wel voor groei op langere termijn.

Maak de koppeling tussen branding & sales in de ‘denk’-fase

In de zogeheten ‘denk’-fase, komen branding en sales samen. Potentiële klanten overwegen op korte termijn een product aan te schaffen en ondervinden een daadwerkelijk probleem. Overwegen en vergelijken verschillende producten en hun aanbieders. Het is belangrijk om in deze fase top of mind te blijven en goed zichtbaar te blijven in Google. Dit kan doormiddel van goed ingerichte Search campagnes. Ook spelen ‘micro-moments een belangrijke rol. (voorbeelden: nieuwsbriefinschrijvingen, brochuredownloads en app-downloads)
Stimuleer wederom microconversies als app-downloads en nieuwsbriefinschrijvingen. Reden: deze fase kan één dag duren of enkele maanden. Blijf zichtbaar, bewerk én begeleid de potentiële klant naar de conversiegerichte ‘doen’-fase.

Speel in op de koopbehoefte van de klant in de ‘doen’-fase

Speel in op de koopbehoefte van de klant in de ‘doen’-fase. Wanneer de klant bewust is van zijn behoefte en gekozen heeft voor een bepaald type product en/of aanbieder, komt deze in het volgende stadium, namelijk de ‘doen’-fase. In deze performancegerichte fase zijn potentiële klanten koopbereid en ligt de nadruk op conversie. In deze fase is het belangrijk om merkvoorkeur te genereren, top of mind te blijven. In dit stadium zijn Remarketing en Customer Match campagnes naast adverteren in Search zeer geschikt. Dit komt doordat ze zich richten op potentiële klanten die interesse hebben getoond in de aanbieder of het specifieke product.

Beloon trouwe klanten en straal ‘thought leadership’ uit in de ‘ervaren’-fase

Wanneer de aankoop is gedaan, is het zeer van belang om de klant aan je te blijven binden. Deze klanten zijn goud waard, door de diverse cross-sell en up-sell mogelijkheden. Ook in deze fase zijn Remarketing en Customer Match campagnes zeer geschikt. Je kan hiermee de klanten wijzen op de uitstekende service, prijzen of mogelijk andere interessante producten.

Conclusie

Wees voor een groter effect dus ook zichtbaar voor je passieve doelgroep en investeer in de gehele funnel. Kortom, verleg de focus van een korte- naar langetermijnstrategie en je behaald ‘online succes’!
Wil je meer weten over het behalen van online succes of adverteren in Google?

Neem contact met ons op