Winst in december

YEAH! De feestdagen komen eraan. Al weken zie je bij de Albert Heijn en andere supermarkten artikelen voor de feestdagen. Natuurlijk is Albert Heijn een marketing gigant, maken ze geen fouten en weten ze wat ze doen, ze beginnen tijdig met de producten voor de feestdagen. Op deze manier bouwen ze de wil op om het te kopen! Ook jij moet al goed gaan nadenken want de feestdagen komen steeds dichterbij. Ook voor ons, wij hadden nog geen plan voor de feestmaand! Ik schrok er zelf van. Ik had namelijk vorige week al wel artikelen opgezocht over succesvolle kerstmarketing acties en er stond in ieder artikel begin op tijd en toch…. had ik nog geen plan. Nu wel! Ik geef hier nu de beste adviezen voor een goede marketing campagne.

Advies 1: Wacht niet af!

Die zag je wel aankomen natuurlijk maar echt, wacht niet af. Als jij het niet doet dan doet een ander het. Online winkels hadden vorig jaar een groei van 38% en voor dit jaar is de verwachting dat het weer zo zal groeien. In totaal was de online retailwaarde (alleen in Nederland) €530 miljoen. Aan jou de keuze hoe groot het gedeelte voor jou is van die 530.000.000! Dat zijn heel veel nullen en jij kan er een groot gedeelte van hebben als je niet afwacht.

Advies 2: Bind mensen tijdig

Het wordt steeds belangrijker voor online winkels dat de consument vertrouwen heeft in de online winkel. Als jij een klant al eerder iets bij je hebt laten kopen en deze klant goed hebt behandeld,  is de kans dus heel groot dat ze met de feestdagen ook iets bij jou kopen en niet naar een andere webshop gaan. Ben eerlijk tegen jezelf: Jij zou ook niet zo’n belangrijke aankoop als een kerstcadeau doen bij iets waarvan je niet zeker weet of het goed komt. Bind de klant dus vroeg en bouw een goede relatie.

Advies 3: Zorg dat de klant je kan vinden

Om een klant te kunnen binden is het belangrijk dat hij je weet te vinden. Er komt niemand spontaan bij jou op de website. Sta je niet bovenaan in google, dan mis je 93% van de Nederlandse bevolking want 93% van de mensen zoekt via google. Reken trouwens ook niet op de andere 7% want dat zijn de mensen die geen online aankopen doen. Sta je niet op de eerste 3 zoekresultaten van Google twijfel dan niet en start met adwords op die manier loop je geen klanten mis. Want start jij niet dan doet je concurrent het wel.

Ow ja…. Nog 54% van de websites is niet Mobile Responsive of adeptive, dat kan echt niet meer. Get it fixed!

Advies 4: Vertel een verhaal

Neem de mensen voor de kerst mee in een verhaal. Dit sluit aan bij advies 2 maar zorg dat je Top of Mind blijft bij je klanten. Neem ze dus mee in je online marketing strategieën:

  • Storytelling op social media
  • Content marketing, voorzie je klanten van informatie
  • Nieuwsbrief
  • Display / banner adverteren
  • Een briefje of actiecoupon voor feestmaand aankopen

Zorg dat je klanten je zien en aan jou denken.

Advies 5: Maak een marketing strategie

Zoals je hierboven kunt zien zijn er veel dingen belangrijk om de klant vast te grijpen. Je moet hier dus een goede strategie voor hebben. Het is nu eind oktober; je hebt nog minder dan 2 maanden tot sinterklaas en 3 weken langer tot kerst. Heb je een bedrijf dat perfect is voor oudjaar of goede voornemens in het nieuwe jaar, dan heb je nog 1 week langer.

Zorg ervoor dat je een plan uitschrijft voor alles wat je van week tot week gaat doen. Geen inspiratie? Ga naar google en zoek op “best christmas marketing campaigns” en je krijgt tal van goede voorbeelden. Je kunt er ook altijd voor kiezen om met online marketeers om de tafel te gaan zitten en een strategie uit te werken. Dat is natuurlijk altijd beter.

Advies 6: Weet wat je uitzendt

Kerst en sinterklaas is een nostalgisch feest. In de steeds veranderende wereld vinden we het allemaal fijn om nog een beetje houvast te hebben. Blijf dus bij de roots van de feestdagen. Dat wil niet zeggen dat je niet creatief mag zijn, maar speel op een mooie manier in op de tradities. Kijk naar de campagnes van vorig jaar met de zwarte pieten discussie. Veel bedrijven speelden hier handig op in, nostalgisch maar creatief.

Behalve dat je het nostalgisch en creatief moet houden is het ook belangrijk om mensen een feestgevoel te geven. Uiteindelijk is december een fantastische maand met veel leuke feesten.

Wil je graag een strategie bedenken, beter worden in Social Media of heb je een zetje in de goede richting nodig? Neem contact met ons op.