Wat is nu eigenlijk Online marketing? Laten we beginnen met marketing, volgens Wikipedia (een open source) is marketing alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Traditioneel werd marketing gezien als het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om, samen met de afdeling verkoop,de ruil van producten of diensten te bevorderen.

Met alles wat we tegenwoordig onder marketing verstaan is dit een te beperkte omschrijving om daadwerkelijk marketing of marketing 2.0 te omschrijven maar een goede basis om op voor te borduren. Laten we ook nog even terug naar de middelbare school gaan en het hebben over de 4 P’s, de marketingmix.

  • Prijs
  • Product (Dienst)
  • Plaats
  • Promotie

Welke prijs je vraagt en wat je product is weet je zelf wel. De plaats waar het product of dienst word verkocht is bij je in de winkel, op internet, op de markt of waar je het ook wilt verkopen. Voor de online marketing is de plaats uiteraard Online. Waar we ons vooral op gaan focussen is de promotie. Je adverteren, publiciteit, persoonlijke verkoop, interactie met potentiële klanten. Deze promotie gaan we enkel en alleen online doen. Goedkoop, effectief en eenvoudig als je weet hoe het werkt.

Online Marketing

Onder Online marketing of e-marketing valt enorm veel. Content marketing, Viral marketing, Affiliate marketing, remarketing, zoekmachine marketing, Social Media, website optimalisatie, E-mail marketing, bloggen, noem maar op. Er is online ongelooflijk veel mogelijk op marketing gebied. Om het simpel en effectief te houden behandelen we in dit boekje enkele, maar direct toepasbare online mogelijkheden.

Online speelt een steeds grotere rol in het dagelijks leven, kijk hiernaast hoe reclames bij ons terecht komen en dat zal alleen maar meer online gaan gebeuren.

Maar hoe moet je het dan inzetten? Wat is je doel? Online marketing gaat niet direct om meer klanten binnen te halen daar is iedere marketeer het wel over eens. Hoe wordt Online marketing dan ingezet? 40% gaat om het creëren van interactie. Een groep mensen beetpakken en met ze in gesprek raken om zo een steeds grotere gemeenschap te krijgen. 33% is voor het bouwen van je merk/bedrijf/product. Zorgen dat je bekend bent bij mensen. Dat ze weten wie je bent, waar je voor staat en wat ze van je kunnen verwachten. 18% is voor leads/conversies/sales. En 6% wordt nu nog maar besteed aan CRM (Client Relation Management). Dit gaat steeds belangrijker worden in de toekomst, 78% van de mensen in Nederland geeft aan dat ze in hun aankoop meenemen wat de ervaringen van anderen zijn en hoe dat zij de klantenservice van het bedrijf vonden.

Wat is je doel met Online marketing?

Bij online marketing draait het niet direct om een Return On Investment. Maar je vraagt je dan af waarom je er zoveel tijd in moet investeren. Nieuwe klanten komen straks niet meer alleen omdat je een product hebt. Ze kijken naar je product, kijken verder online en zien tig concurrenten met wellicht een scherpere prijs, makkelijkere website, betere recensies of met heel veel aandacht. Natuurlijk gaan ze daar kopen, zelf zou je dat ook doen. Online marketing zorgt ervoor dat je interactie hebt met je (potentiële) klanten. Je bouwt een band met ze op. Daarom worden vreemden, bekenden van je. Daarna worden ze je klanten en als ze eenmaal je klanten zijn kun je er voor zorgen dat ze jou producten gaan aanprijzen. Niet meer alleen mond-tot-mond reclame waar je 10 mensen mee bereikt maar ook online, zo bereik je honderden, duizenden wellicht tienduizenden mensen. Dat is waar je Online marketing voor gebruikt. Je hebt het niet alleen nodig om je klanten te behouden, maar ook vanwege alle mogelijkheden die het biedt.

Cijfers: 

  • Er wordt wereldwijd in een jaar 45 miljard uitgegeven aan online marketing
  • 78% van de consumenten laat zich beïnvloeden door online meningen van anderen
  • Hoeveel procent van de nieuwe klanten werd gegenereerd via online marketing?
    • 10% via Search Engine Advertising (Google Ads)
    • 7% via e-mailmarketing
    • Social media? 0,25% via Facebook en 0,01% via Twitter. Bedrijven gebruiken deze platformen dus vooral voor interactie, positieve recensies en klant contact onderhoud
    • Als we informatie delen zijn dat meestal foto’s 56%, tekst 28% en video 16%. Beeld wordt meer gewaardeerd en is geloofwaardige

Essentiële taken: 

  • Heb een plan voor je online marketing?
    – Maak tijd vrij voor je online marketing
  • Plaats waardevolle content(inhoud) om je klanten te onderwijzen
  • Voer gesprekken met je klanten om interactie te krijgen en informatie in te winnen
  • Zorg dat je een groep/gemeenschap om je heen verzameld zodat je een steeds groter publiek aan kan spreken
    – Verbind al de online tools met elkaar
    – Experimenteer en leer.

Meer winst halen uit je online marketing?

Neem vrijblijvend contact op