We willen je in dit artikel graag bewust maken hoe je zeker winst gaat maken met je bedrijf en dat je zelf bepaalt hoe groot die winst is. Wanneer je alles meet weet je wat werkt en wat niet werkt. Weet je waar je moet verbeteren. Weet je waar je winst maakt en kun je bedenken hoe je daar meer winst kunt gaan maken. Wanneer je alles meet en je je cijfers weet is je bedrijf kopieerbaar en kun je uitbreiden.
In de afgelopen artikelen heb je vaak kunnen lezen dat je naar je cijfers moet kijken, dat je moet meten wat werkt en dat je niet blind iets moet doen zonder naderhand te kijken of wat je dacht dat de uitwerking zou zijn ook daadwerkelijk de uitwerking is. Bij online ID meten we alles en baseren ons eigen business model op basis van cijfers en meten ook alle campagnes die we voor onze opdrachtgevers uitvoeren. Dit zorgt voor rust, overzicht, flexibiliteit, vertrouwen en niet onbelangrijk winst.
In het artikel “maak KLANTEN van je bezoekers” hebben we het over neuromarketing gehad. Neuromarketing is een vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschappen worden toegepast op het terrein van marketing. Dat wil zeggen dat op basis van onderzoeken met o.a. MRI scans wordt gekeken naar je gesteldheid om zo te kijken hoe je reageert op verschillende prikkels. Aan de hand van deze onderzoeken kun je als marketeer kijken wat je gewenste doel is en hoe je dat kunt bereiken. Je hebt dus gemeten wat werkt en dat kun je toepassen, dat is waarom het werkt. Niet op je gevoel iets doen, maar op basis van wetenschap, cijfers en kennis.
Waarom meten?
Ik ga een kort lijstje geven met redenen waarom je moet meten en zal er een paar toelichten.
- Het geeft je overzicht / rust
- Controle over je toekomst
- Je bespaart tijd
- Het is kopieerbaar
- Je kunt aan anderen laten zien wat werkt voor bijvoorbeeld besluitvorming
- Wellicht nog belangrijker, voor jezelf staat vast wat werkt. Het geeft vertrouwen

Wanneer je zwart op wit aan de hand van cijfers ziet wat wel en wat niet werkt heb je overzichtelijk in kaart waar je op voort moet borduren. Wanneer je weet dat vorig jaar in de zomer je verkopen met 15% terugliepen en dat je in September weer op je normale niveau zat dan hoef je niet te stressen wanneer verkopen wat terug lopen. Als je weet dat wanneer je een bepaalde actie doet je verkopen weer omhoog schieten kun je plannen wanneer je deze actie moet doen en weet je wat de uitkomst zal zijn.
Einde aan het hopen
Een van de dingen waar ik me erg veel zorgen om maak als ik met ondernemers praat is wanneer ze zeggen dat ze “hopen” op een goed resultaat. Ik doe deze actie en ik hoop dat ie aanslaat. Ik ga dit product lanceren en ik hoop dat het goed gaat verkopen. Wanneer je nou vanaf dag 1 dat je met je bedrijf bezig bent alles meet dan weet je hoe je controle neemt over je acties, je productlanceringen en alles wat je nog meer wil doen. Heb je dat niet vanaf dag 1 gedaan dan is het heel belangrijk dat je er direct mee begint. Je kunt je toch ook niet voorstellen dat een dokter iedere operatie maar gewoon weer iets doet, dat hij niet kijkt naar je hartslag, bloeddruk en alles wat ze nog meer in de gaten moeten houden. Of een piloot die alle metertjes maar gewoon links laat liggen en op zijn gevoel gaat vliegen en niet op basis van meters. Het klinkt waarschijnlijk heel logisch dat een piloot naar zijn metertjes kijkt en dat een chirurg alle waardes in de gaten houdt maar voor jou, jij als ondernemer, geldt hetzelfde. Je moet alles meten, je kunt niet hopen op een goed resultaat.
De Tour de France als voorbeeld
Een paar jaar geleden was Team Sky een team zonder absolute toprenners. Ze gingen revolutionair aan de slag in het wielerpeloton en gingen alles doen op basis van data en berekeningen. Middelmatige renners werden ineens toppers en ieder jaar dat de topman niet geblesseerd uit is gevallen door een valpartij hebben ze de Tour de France gewonnen. Dit doen ze ieder jaar en ook dit jaar weer op basis van meten, cijfers en niet op basis van het grootste talent.
Lees hier meer over in de volgende artikelen van op souplesse en de Volkskrant.
Waarom niet meten?
Een veel gehoord tegenargument van meten is weten is dat het autorijden in de achteruitkijkspiegel is. Dat het cijfers zijn van het vorige kwartaal en niet van het volgende. Uiteraard is dit waar en is een goede toekomstvisie minstens net zo belangrijk als je cijfers. Ik ben het dan ook heel erg eens met het argument van de achteruitkijkspiegel. Je moet weten wat je cijfers zeggen, het geeft je inzicht in wat wel en niet werkt maar het betekent niet dat je niet moet innoveren, nieuwe strategieën moet toepassen en nieuwe marketing methodes moet omarmen.
Gebruik je cijfers in je voordeel en blijf dus alert op de toekomst!
Hoe te meten?
KPI’s, Key Performance Indicators. Dat is wat je moet meten. Key performance indicators zijn zoals het eigenlijk al zegt de belangrijkste sleutelcijfers binnen je bedrijf. Stel je hebt een webshop, dan zijn een aantal KPI’s bijvoorbeeld: je aantal bezoekers, je bouncerate, je aantal verkopen. Het is dus van belang dat je deze cijfers precies weet. En belangrijker nog dat je iets doet met die cijfers. Heb je bijvoorbeeld een een conversie % (bezoekers die een aankoop doen) van 0,01% dat betekend dat 1 op de 10000 een aankoop doet dan moet je dat verbeteren. Wat moet je dan verbeteren? De conversiegerichtheid van je website, je advertenties zodat je de juiste bezoekers naar je website toehaalt en je betalingsmethode. Met dit voorbeeld wil ik aangeven hoe je cijfers in je voordeel gebruikt.
In stappen:
- Je zorgt ervoor dat je een programma gebruikt waarmee je cijfers kunt meten. (bijvoorbeeld Google Analytics.)
- Je weet hoe het programma werkt
- Je bepaalt de KPI’s voor je bedrijf
- Je kijkt wat je KPI’s zijn
- Je maakt en lijstje met:
- Je goede cijfers
- Je oke cijfers
- Te verbeteren cijfers
- Je maakt een plan van aanpak (actiepunten) voor alle 3 de punten;
- Hoe ga ik nog meer uit mijn goede cijfers halen
- Hoe maak ik van mijn oke cijfers, goede cijfers
- Hoe maak ik mijn te verbeteren cijfers goede cijfers
- Pas je actiepunten toe (experimenteer)
- Meet of je actiepunten het gewenste resultaat hebben
- Begin opnieuw
Gebruik hulptools
Het grote voordeel van online zaken doen is dat alles te meten is. Daar spelen alle nieuwe programma’s dus ook mooi op in. Google heeft Analytics, Facebook heeft statistieken, bij Mailchimp krijg je een mooi rapport waarin je alle handelingen van je mailinglijst kunt zien. Je hebt dus meer dan genoeg tools. Gebruik deze dan dus ook.
Maak tijd vrij in je dagelijkse schema om goed naar je cijfers te kijken. Je cijfers geven je een eerlijk beeld van wat je bedrijf nodig heeft.