Introductie voor sociale media

Door de populariteit van Social media zijn er meer en meer Social platforms die je kan gebruiken. Maar welke ga je nu gebruiken? Allemaal? Dat is natuurlijk de ideale situatie. Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel bij een Social platform en hoe meer je er gebruikt hoe groter je publiek. Natuurlijk kun je, als je geen multinational bent of geen Social media budget in de honderdduizenden euro’s hebt, actief zijn op alle Social platforms. Voordat we een keuze gaan maken, zullen we eerst eens kijken wat Social media zakelijk voor je kunnen betekenen.

Wat is je doel?

Mensen delen graag hun mening en ervaringen. Met mond-tot-mond reclame bereikten we enkele personen en door Social media kunnen we honderden, tienduizenden mensen in een keer bereiken. Social media zijn dus perfecte media om je boodschap met mensen te delen, maar beter nog waar mensen een boodschap over jou kunnen delen. Wat je doel dus moet zijn, is dat mensen positief over jou gaan praten. Dat hoeft dus niet altijd alleen maar een positieve recensie te zijn, maar dat kan ook het likken of delen van foto’s zijn, je taggen of hashtag gebruiken in een tweet.

Wanneer je aan de slag gaat met Social media moet je dit dus regelmatig doen en vooral volhouden. Wanneer je opgeeft, laat je mensen in de steek en kun je dus negatieve reacties verwachten of ze gaan naar je concurrent.

Welk platform ga je gebruiken?

Pinterest, Google +, Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Youtube, Blogspot en ga zo maar door. Social media platforms schieten als paddenstoelen uit de grond. Daar is een reden voor. Het boeit en bindt mensen, het maakt de wereld kleiner en meer toegankelijk. We kunnen onze meningen, ideeën en gedachten delen en dat doen we graag en veel. Maar met welk platform moet jij nou aan de slag gaan?

Telefoon met social media iconen

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar bevindt mijn doelgroep zich?
    Neem bijvoorbeeld instagram, 1/3 van de gebruikers is tussen de 15 en 19 jaar dus een groot gedeelte is een jonger publiek.
  • Wat voor effecten heeft het?
    Behalve dat Google + je in staat stelt om interactie te krijgen met je potentiële klanten, zorgt het er ook voor dat je beter vindbaar wordt in Google. Er wordt gezegd dat dit ook geldt voor een populaire Facebookpagina. Dat zijn mooie effecten.
  • Kan ik mijn boodschap overbrengen?
    Twitter geeft je 140 tekens, de mogelijkheid om een foto te plaatsen, maar je kan er niet hele verhalen kwijt. Wil jij dat wel graag, dan is Twitter niet geschikt.
  • Welke kan ik al gebruiken?
    Iets nieuws leren is altijd interessant, maar kost ook veel tijd. Ben je al bekend met een bepaald platform, gebruik dat dan. Daarnaast kun je jezelf ontwikkelen in andere platforms
  • Hoe populair is het?
    Hoe groot is het publiek dat ik aanspreek, is het een groeiend platform of krimpt het juist in?
  • En de belangrijkste vraag:gaat het daadwerkelijk iets toevoegen?
    Er hangt natuurlijk ook een enorme hype om Social media. Het is een mooie, nieuwe toevoeging maar soms heeft het geen toegevoegde waarde en kun je beter tijd gebruiken voor bijvoorbeeld website-optimalisatie, nieuwsbrieven, blogs of e-mailmarketing. Social media zijn een goede aanvulling, maar zeker niet voor iedereen een must.

Do’s en Don’ts

Zoals met alles zijn er dingen die je wel en niet moet doen. Eerst een lijstje met veel gemaakte fouten en dan nog een aantal do’s en don’ts.

Veel gemaakte fouten:

– Te persoonlijk met zakelijk mengen, jezelf een identiteit en gezicht geven is goed
– Verkeerde berichten plaatsen, bijvoorbeeld niet relevante “motivational quotes”
– Geen plan of strategie, je moet een duidelijk maand- en/of kwartaalplan maken
– Teveel tegelijkertijd willen proberen in plaats van één voor één
– Niet volhouden

Wat moet je doen?

– Wees jezelf. Speel geen rol en ga ook geen rol aannemen waarvan jij denkt dat mensen van je verwachten. Je mag best je mening geven.
– Help andere door hen complimenten te geven, te bedanken, hun berichten te liken. Geef ook tips en advies.
– Meng jezelf in discussies op bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn. Doe dit alleen wanneer dit gaat over het gebied waarin je actief bent.
– Deel artikelen en/of content gerelateerd aan jouw product
– Blijf jezelf ontwikkelen, leer en pas toe

Neem contact met ons op