Google Shopping is een handig platform wanneer je producten online wilt verkopen. Je gebruikt Google Shopping voor het promoten en verkopen van je producten. Je kunt Google Shopping Advertenties het beste vergelijken met websites waarop je prijzen van verschillende webshops kunt vergelijken. Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe televisie kun je verschillende modellen vergelijken in Google Shopping en kun je vervolgens meteen jouw nieuwe televisie bestellen.

google-shopping-voorbeeld

Waarom Google Shopping?

Google Shopping een handig extra advertentiekanaal naast de standaard zoekadvertenties. De advertenties worden weergegeven bovenaan de zoekresultaten, hierdoor is de kans dat mensen op de advertentie klikken erg groot. Daarnaast zien mensen meteen de naam van je webshop, de prijs van het product en een foto van het product. Hierdoor zijn de advertenties erg visueel. Wanneer mensen op een shopping advertentie klikken komen zij meteen op de juiste productpagina waar ze meteen het product kunnen bestellen.

Net als bij zoekadvertenties hebben shopping advertenties een kwaliteitsscore. Ook hiervoor geldt hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe groter de kans dat jouw advertentie wordt weergegeven in de zoekresultaten. Een hoger kwaliteitsscore resulteert in lagere klikkosten. De kans op een hoger kwaliteitsscore is erg groot omdat er veel informatie beschikbaar is in Shopping campagnes. Hierdoor zijn de advertenties vaak erg specifiek en relevant, waardoor de kans op een aankoop toeneemt.

google-shopping-advertenties

Aan de slag met Google Shopping!

Om jouw producten te laten zien in de zoekresultaten zijn er 3 stappen die je moet volgen voordat de campagnes te zien zullen zijn:

  • Een productfeed opzetten: Een productfeed is een bestand waarin de benodigde informatie per product staat vermeld. Het erg handig om een productfeed op te stellen als een XML bestand. Dit bestand wordt namelijk automatisch geüpdatet wanneer je nieuwe producten toevoegt aan je webshop. Bij het opstellen van een productfeed is het belangrijk om zo veel mogelijk productgegevens toe te voegen. Door zoveel mogelijk informatie te geven kan je hier advertentiegroepen op indelen en krijgen de juiste mensen de juiste producten te zien.

  • Google Merchant Center instellen en koppelen: Als je productfeed klaar is, is het tijd om een Google Merchant Center account aan te maken. Google Merchant Center is als het ware een koppeling tussen je productfeed en je Google Ads account. In Google Merchant Center kun je je productfeed uploaden. Het programma gaat vervolgens jouw productfeed lezen en de producten klaarzetten zodat ze als advertenties getoond kunnen worden.

  • Shopping campagnes bouwen in Google Ads: De laatste stap is het bouwen van de Shopping Campagnes. Je kunt deze campagnes bijvoorbeeld indelen op verschillende merken of op verschillende typen producten. Shopping campagnes zijn handige campagnes om de belangrijkste producten op jouw webshop meteen te laten zien aan je doelgroep.

In het kort: Google Shopping is een handig kanaal om jouw doelgroep te bereiken als ze in de “do fase” zitten van het see, think, do, care model. Doordat je doelgroep meteen ziet hoe het product eruit ziet en hoeveel het product kost, is de stap om over te gaan tot een conversie een stuk kleiner dan bij een zoekadvertentie. Meer weten of Google Shopping campagnes?

Neem Contact Op!
Volg een Training!