Sales en marketing zijn 2 essentiële pijlers binnen een winstgevend bedrijf. Ik ben van mening dat er 2 mogelijkheden zijn hoe je bedrijf bestaansrecht heeft. De eerste mogelijkheid is dat je iets ongelooflijk goed kan, dat je een uniek product hebt en/of een enorm veel passie hebt voor iets. De andere mogelijkheid is dat je goed bent in sales en marketing.

Als je weet hoe je een product of dienst goed aan de man kunt brengen dan is je product minder belangrijk. Een product moet anno 2015 absoluut goed en eerlijk zijn. Het betekent niet dat je met een slecht product aan kunt komen zetten maar het betekent dat ongeacht de concurrentie je nog steeds een winstgevend bedrijf kunt hebben.

De eerste groep mensen die iets ongelooflijk goed kunnen, die een absoluut uniek product hebben of voor wie hun hele leven hun product is, is niet zo’n grote groep. Vaak doen we of we in zo’n groep horen omdat we ons daar achter verschuilen en dan hoeven we in ieder geval niet te “verkopen”. Met de online mogelijkheden waardoor de hele wereld met elkaar binnen een seconde verbonden is wordt het natuurlijk steeds lastiger om een uniek product te hebben.

Wat is het belang van online sales en marketing?

Voor 95% van de ondernemers is (online) sales en marketing iets waar het bedrijf niet zonder kan. Toch blijkt uit cijfers dat slechts 37% van de ondernemers daadwerkelijk het idee heeft waar ze mee bezig zijn als ze sales en marketing inzetten. En er is ook een grote groep ondernemers die helemaal niets doet aan sales en marketing en vertrouwd op mond-op-mond reclame. Dat is natuurlijk goed in een niet competitieve markt maar wees eens eerlijk. Heb je echt maar weinig concurrenten of kunnen je klanten met een druk op de knop op internet 10 concurrenten vinden?

Zonder sales en marketing heb je geen of weinig nieuwe klanten. Als je een online bedrijf hebt of je bedrijf is afhankelijk van online activiteit dan heb je geen enkel bestaansrecht als je niets doet aan je online sales en marketing. Dit is niet om je af te schrikken dit is de eenvoudige reden waarom 65% van de bedrijven binnen de eerste 5 jaar stoppen of failliet gaan. Ik denk niet dat jij een bedrijf begonnen bent om er binnen enkele jaren weer mee te stoppen.

Nieuwe klanten zijn als zuurstof voor je bedrijf. Nieuwe klanten houden alle systemen vers en up-to-date. Nieuwe klanten geven je energie en voldoening, Nieuwe klanten geven je een netwerk. Nieuwe klanten geven je nieuwe inzichten. Een bedrijf kan niet zonder nieuwe klanten. Dat is waarom sales en marketing van het grootste belang zijn voor je bedrijf. Belangrijker dat wat dan ook, geloof me maar.

Wat is online sales en marketing?

Online sales en marketing is enorm breed. Ik zal de belangrijkste voor je op een rijtje zetten:

  • Een website (die conversiegericht is)
  • Zoekmachines
  • Social media
  • E-mail marketing
  • Content marketing
  • Partner sites
  • Tweedehandssites/vergelijkingssites

Conversiegericht houdt in dat je website is ingericht op verkopen. Dat je website er alles aan doet om aankopen zo makkelijk mogelijk te maken. Neem een voorbeeld aan bol.com of coolblue. Ziet je website er niet zo uit? Kijk er dan nog eens goed naar en verbeter deze.

Content marketing kun je vertalen naar artikelen marketing of inhoud marketing. Het geeft consumenten of bedrijven veel achtergrond informatie over je bedrijf. Net zoals deze artikelen en onze campagne “vakantie als basis voor je succes”. Door veel inhoud met jullie te delen hebben we jullie aandacht. Dat kun jij ook doen met jou klanten. Content marketing kan een case study zijn, een klantenreview, een blog, een expert die iets over je product zegt, noem maar op alles wat jou product onderbouwt.

Hoe gebruik je online marketing?

Om te beginnen is het belangrijk dat je weet dat je communiceert tegen 4 verschillende groepen prospects:

  • De prospect die jou nog niet kent
  • De prospect die jou kent maar nog geen mening heeft en zich wil identificeren met je bedrijf en je leuk gaan vinden
  • De prospect die voor de eerste keer klant is geworden
  • De klant die tevreden is

Om de prospect die jou nog niet kent te bereiken gebruik je 3 tools; Vergelijkingssites, social media en zoekmachines.Uiteraard is bovenaan staan in Google de allermakkelijkste en meest efficiënte manier om aan nieuwe klanten te komen. Als je weet hoe Google AdWords werkt en er maximaal gebruik van maakt werkt het enorm effectief. Je bereikt namelijk prospects die naar jou op zoek zijn. Zeg nou zelf, als jij iets wil zoek je ook via Google toch?

Social media gebruik je voor je branding, om langs te komen op de tijdlijn van mensen en zo mensen te bereiken die nog nooit van je gehoord hebben. Dit werkt enorm goed en is niet weg te denken uit een marketing strategie van een bedrijf maar kost veel tijd. Je moet geduldig je bereik steeds groter maken en minimaal 5 à 10 posts per week plaatsen.

Uiteraard zijn vergelijkings- of tweedehandssites ook goede manier om bedrijven voor het eerst met je in contact te laten komen.

Om prospects die jou nog niet kennen een mening over je te laten vormen zijn er 5 tools enorm belangrijk: Je website, je content, je email marketing, je vindbaarheid in zoekmachines en je social media.

Je gebruikt social media voor je branding, om je bedrijf een gezicht te geven en mensen op de hoogte te houden van wat je doet en te bieden hebt. Door vindbaar en zichtbaar te zijn in zoekmachines vinden prospects je betrouwbaarder en vinden ze je makkelijk weer terug, zodat ze niet bij de concurrent uitkomen. Je website moet een goed design hebben en gebruiksvriendelijk zijn.

Je gebruikt e-mail marketing voor de top of mind awereness bij prospects. Dat ze aan jou blijven denken. Ook kun je ze per nieuwsbrief op de hoogte houden van wat je doet en je kunt er je artikelen in vermelden.

De belangrijkste strategie voor de vorming van een mening bij je prospects is je content strategie. Wat is jouw verhaal, wat is jouw kennis en wat deel je met de mensen. Door prospects inzicht te geven in wat je klanten van je vinden kan je veel vertrouwen bouwen.

Om prospects klant te laten worden is je website van het allergrootste belang. Je website moet zoals eerder al genoemd functioneel en gebruiksvriendelijk zijn. Maar om mensen klant te maken moet deze ook verleidelijk zijn. Moet je meerdere conversie paden hebben en moet de site zijn ingericht om te verkopen, te verkopen en te verkopen. Dat is waarom je een website hebt. We leven in 2015, een website is geen online brochure meer maar een hele goede tool om je bedrijf snel winstgevend te maken.

Om prospects klant te laten worden werken vergelijkings- en tweedehandssites ook.

Je bestaande klant is enorm belangrijk voor je bedrijf. Die wil je namelijk terug laten komen. Dus je moet contact met hem onderhouden en je wil dat deze klant reclame voor jou gaat maken zodat deze groep de prospect bereikt die jou nog niet kent. Hiervoor gebruik je 3 tools. De eerste is de belangrijkste en dat is vaste klanten acties. Je moet klanten die klant zijn in de watten leggen, dat werkt beter dan al je acties te focussen op nieuwe klanten. Als ze alleen klant zijn geworden voor de prijs gaan ze waarschijnlijk snel weer naar een ander want er is altijd wel iemand goedkoper. Beloon daarom je klanten die al klant zijn.

Verder gebruik je mailing waarin je aanzet tot doorsturen naar bekende van de klant. Deze tactiek van e-mail marketing is eenvoudig en erg effectief.

Wat belangrijk voor je is dat je klanten actief deel laat nemen aan je Social media activiteiten. Zorg dat je veel interactie en positieve reacties krijgt op je berichten die je plaatst.

Je doelen en je sales en marketing.

Na het vorige artikel heb je hopelijk doelen gesteld voor je zelf. Kijk met deze doelen in je achterhoofd waar jij het eerste winst wilt behalen. Focus je niet gelijk op alle groepen prospects gelijk. Kijk waar je het meest behoeft aan hebt en zorg dat je daar winst gaat boeken. Natuurlijk kan je niet alles zelf en kan je altijd gebruik maken van bedrijven die je daarbij helpen. Wij gebruiken bedrijven voor onze administratie en HR. Daar zijn we nou eenmaal niet goed en ik besteed daar niet graag 10/15 uur per week aan. Dit geldt voor veel bedrijven voor enorm belangrijke tools voor hun online sales en marketing. Denk je dat iemand anders het beter kan? Dan moet je dat door die persoon laten doen.