Wie wil dat nu niet? Gratis meer bezoekers naar je website. Ongeacht of je een webwinkel hebt, een dienst aanbiedt of informatie verstrekt, je wil altijd meer verkeer naar je website, want dat betekent meer winst. In dit artikel gaan we door verschillende manieren heen om gratis verkeer naar je website te krijgen.
Social media
Iedereen weet natuurlijk dat je via Social media mensen naar je website kunt krijgen. Toch verbaas ik me er iedere dag weer over hoeveel berichten er van bedrijven niet aanzetten tot actie. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe collectie, plaats dan niet alleen een bericht met de nieuwe collectie, maar zet er gelijk bij “klik hier” voor de rest van de collectie. Dit klinkt bijna te logisch, toch? Kijk nu eens in de historie van je berichten en verbaas je erover hoe vaak je berichten hebt geplaatst zonder aanzet tot actie.
Artikelmarketing
Dit is verreweg mijn favoriete vorm van gratis verkeer. Waarom? Je krijgt mensen naar je site die leuk vinden wat jij schrijft, wat jij weet of mensen die je product fantastisch vinden. Je krijgt dus niet alleen mensen die klikken voor een actie, een gratis cadeau of iets vergelijkbaars. Nee! De mensen die naar je site komen voor je artikel, hebben interesse in wat je aanbiedt. Waarschijnlijk zal dit je niet verbazen maar de mensen die via een blog of artikel bij jou terecht zijn gekomen, geven een stuk meer uit op je website. Wil je graag gebruikmaken van artikelmarketing, dan moet je eerst even tijd maken om artikelen te schrijven. Je moet, voordat je deze klakkeloos op je site plaatst, ook bedenken wat een artikel is dat je klanten graag willen lezen. Het voordeel van artikelmarketing is dat het 3 keer werkt. Ten eerste, zoals hierboven omschreven, klikken mensen die voor een artikel naar je website komen vaak door naar de rest van je website. Daarnaast zorgen artikelen die interactie en reactie uitlokken, voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google. De 3de manier hoe het werkt is, wanneer mensen jouw artikel gaan plaatsen op soortgelijke sites. Wanneer andere bedrijven jouw artikel goed vinden, is dit iets wat redelijk vaak gebeurt.
Search Engine Optimization
SEO betekent dat je een hogere positie hebt in de organische zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. In tegenstelling tot Google Ads werkt dit niet direct. Google Ads is een kwestie van een klein bedrag betalen en je staat bovenaan. Bij SEO moet je over een langere tijd je website, je artikelen en je producten optimaliseren. Je zou dit aan je webdesigner kunnen vragen, maar die doet het waarschijnlijk niet gratis. Het beste advies dat ik je kan geven is online op zoek gaan naar SEO-tips en deze gaan toepassen op je website. Over de komende maanden zullen we met regelmaat artikelen plaatsen over het verbeteren van je organische zoekresultaten. Nu alvast een paar tips:
- Zorg dat je website mobile friendly is
- Sla het logo dat je op je website gebruikt op onder je bedrijfsnaam (bijv. online-id-logo.jpg) en niet met de titel jpg
- Gebruik in de teksten op je website en met name in de eerste alinea’s woorden (keywords) waarop jij gevonden wilt worden in zoekmachines
- Plaats video’s en PDF’s op je website en zorg dat er veel interactie is op je website
Een overzicht hoe je verkeer naar je website krijgt
Eerder in dit artikel heb je al 3 effectieve manieren gezien om mensen naar je website te krijgen. Hieronder staat nog een schematisch overzicht op welke manieren je allemaal mensen naar je website zou moeten proberen te krijgen.
Pas al deze manieren toe en je zult zien dat je bezoekersaantallen zullen blijven stijgen. Wil je ook dat deze mensen meer aankopen doen, lees dan het artikel Meer Online Conversies.