Als je gebruik maakt van Google Ads moet je natuurlijk wel weten wat je waar voor gebruikt. Zo is er naast vindbaar zijn op Google ook de mogelijkheid om mensen te bereiken via het displaynetwerk op allerlei verschillende manieren. In dit artikel werk ik 4 fases voor je uit. Om klanten op zo veel mogelijk manieren te kunnen bereiken is het slim om alle 4 de fases optimaal in te zetten.
Fase 1: Potentiële afnemers actief binnen jouw branche
Fase 2: Potentiële afnemers zijn oriënterend op zoek naar jouw dienst(en) of product(en)
Fase 3: Potentiële afnemers zijn actief op zoek met een ‘koopintentie’
Fase 4: Laat een bestaande klant vaker bij je terugkeren
Om een goed beeld te krijgen en relevante voorbeelden te kunnen gebruik ik een tassenwinkel als voorbeeld.
Fase 1: Potentiële afnemers actief binnen jouw branche
Schets persoon in deze fase: De potentiële afnemer is nog niet bekend met jouw bedrijf, maar voldoet wel aan jouw doelgroep.
De personen die je wilt bereiken voor het begin van het nieuwe schooljaar zouden kersverse studenten kunnen zijn die een laptoptas of een nieuwe rugtas nodig hebben. Dit kunnen dus zowel mannen als vrouwen zijn die waarschijnlijk tussen de 16 en 20 jaar oud zijn.
Hoe bereik je deze personen?
Aangezien deze personen (nog) niet actief naar je op zoek zijn is het zaak om deze personen enthousiast te maken over je product. Een goede manier op dit te doen is door gebruik te maken van het Google Ads Displaynetwerk. Hier kan je mensen banners tonen van je producten.
Hoe ziet dit eruit?

Fase 2: Potentiële afnemers zijn oriënterend op zoek naar jouw dienst(en) of product(en)
Schets persoon in deze fase: De potentiële afnemer gaat oriënterend op zoek naar een nieuwe laptoptas of rugzak.
De zoekopdrachten zijn vaak vrij ‘breed’ in deze fase. Denk aan zoekwoorden als: laptoptas, schooltas of rugtas. Voor deze fase is het slim om gebruik te maken van adverteren in het Google Ads zoeknetwerk.
Hoe bereik je deze personen?
Deze bereik je door goede advertenties te schrijven specifiek afgestemd op de zoekopdracht van de potentiële afnemer en dit allemaal juist in te stellen via Google Ads.
Hoe ziet dit eruit?

Fase 3: Potentiële afnemers zijn actief op zoek met een ‘koopintentie’
Schets persoon in deze fase: Personen in deze fase hebben je website al eerder bezocht óf doen een zoekopdracht die specifieker is.
Hoe bereik je deze personen?
Er zijn verschillende manieren om deze personen te bereiken, namelijk: (dynamische) Remarketing, RLSA of conversiegerichte advertenties op Google.nl.
Vergeet nooit het belang om mensen vaker terug te halen naar je website. Veel aankopen worden namelijk pas gedaan bij het 2de of 3de websitebezoek.
Fase 4: Laat een bestaande klant vaker bij je terugkeren
Schets persoon in deze fase: Deze personen hebben een bestelling bij je gedaan.
Vaak investeren bedrijven veel geld om mensen klant te maken, maar word vergeten om de bestaande klant aan te sporen vaker terug te komen. Hiervoor kan je kiezen voor verschillende opties van adverteren in het displaynetwerk via costumer match, remarketing (personen die de bedankpagina hebben bezocht) en bijvoorbeeld RLSA. Opties hiervoor zijn om deze personen speciale aanbiedingen en kortingen te tonen speciaal voor bestaande klanten.
Voor een sluitende strategie is het zaak om al deze 4 fases actief te gebruiken. Vaak zien we dat bedrijven eerst starten met fase 2& 3 om vervolgens uit te gaan breiden met de rest. Feit is dat je meer mensen bereikt als je meer fases bereikt.