Veel van je concurrenten beginnen er niet aan, e-mailmarketing. Maar waarom eigenlijk niet? Het antwoord is heel simpel. Enkele jaar geleden was e-mail marketing kwalitatief slecht. Er waren geen regels en iedereen werd dus gespamd met ongewenste berichten. Gelukkig voor de consument maar zeker ook voor de ondernemer is er een code voor e-mail marketing. Door deze code is e-mailmarketing een fantastische mogelijkheid voor je bedrijf. Zeker ook omdat conservatieve Henkie er niet aan gaat beginnen. In dit artikel geef ik je een paar redenen waarom je e-mail marketing in MOET zetten, heel kort een aantal tips en vooral ook valkuilen die je moet vermijden.
Waarom e-mail marketing?
Omdat de Return On Investment (ROI) erg hoog is, zo simpel is het. E-mail marketing is goedkoop, kost weinig tijd en het is heel erg effectief. Door de code moet iedereen zich eerst aanmelden voor een nieuwsbrief voordat een bedrijf consumenten een mail mag sturen. Dit betekend dus dat de mensen in je e-mail lijst al een gefilterde groep potentiële klanten is. Gelukkig denk conservatieve Henkie nog dat iedereen maar dan ook echt iedereen e-mails vervelend vindt. Dit is natuurlijk al lang niet meer het geval.
Top of mind
E-mail marketing of een nieuwsbrief zorgt ervoor dat je top of mind blijft bij al je potentiële kopers. Wanneer iemand denkt aan het product of de dienst die jij aanbiedt dan moet die persoon jou bij zijn eerste 3 mogelijke keuzes hebben staan. Doordat je ze iedere maand, week of kwartaal een mail stuurt behoud jij die top of mind positie en loop je dus geen klanten meer mis.
Bouw een groep “fans” om je heen
Informatie is voortaan overal te vinden en daarom is onze drang om meer te weten ook veel groter geworden. We kijken steeds meer om ons heen en willen van alles over alles weten. Er zijn mensen die wat jij aanbiedt super interessant vinden. Jij moet ervoor zorgen dat je die mensen constant kunt blijven informeren en op die manier krijg je dus volgers. Mensen die uitkijken naar je volgende nieuwsbrief, zoals je vroeger uitkeek naar het tijdschrift dat iedere week nieuw op de mat verscheen. Je snap natuurlijk zelf ook wel dat je “fans” je trouwste kopers zijn. Zij zullen bij je afnemen maar ze zullen je ook aanprijzen bij kennissen als jij ze regelmatig kunt verrassen met een goede nieuwsbrief.
Hoe?
Net als bij alle marketing tactieken die je kunt toepassen heb je een strategie nodig. Bedenk dus niet per maand wanneer je de nieuwsbrief weer gaat versturen wat je erin gaat zetten maar maak aan het begin van een jaar een tactiek. Uiteraard moet je deze wel aanpassen aan actuele veranderingen als die voor je product van toepassing zijn maar een goede strategie is daarop voorbereidt. Ook is het natuurlijk heel belangrijk om voor jezelf een doel voor ogen te hebben;
- Hoeveel mensen wil ik over 6 maanden in mijn e-mail lijst hebben
- Hoeveel % van de mensen moet mijn e-mail openen
- Hoeveel % van de mensen klikt op de Call-To-Action (CTA) in mijn mail
- Hoeveel % van de mensen wil ik dat er over gaat tot conversie (aankoop)
Je snapt dus al dat meten weer weten is, zorg dat je alles meet. Werk je met e-mail programma’s als Mailchimp of Aweber dan hebben zijn fijne statistieken programma’s die jou alles vertellen en er zo voor zorgen dat wanneer jij je cijfers goed leest je over een paar maanden de perfecte mails kunt maken en je gewenste effecten kunt bereiken.
Lay out
Een aantal dingen is heel belangrijk:
- Niet te veel plaatjes wel mimimaal 1
- Zorg voor genoeg witruimte
- Contact informatie zichtbaar
- Logo liefst bovenaan
- Mogelijkheid tot afmelden onderaan
- Doorstuur mogelijkheid onderaan
- Niet te veel CTA knoppen
Inhoud
Het is een nieuwsbrief, dus geen onzin. Dat is de allerbelangrijkste stelregel. Verder is je nieuwsbrief perfect om je nieuwste blog in te vermelden, nieuwe producten, nieuws of al het andere wat van belang is voor de lezer. Denk dus echt vanuit de lezer. Plaats niet zozeer in de nieuwsbrief wat jij graag wil vertellen maar vooral wat de lezer wil lezen. Ook is de nieuwsbrief perfect om actiecodes, promoties of giftcard in te zetten.
5 Fouten die je niet moet maken
1. Inconsistentie
Dit is waarschijnlijk de meest gemaakte fout. Bedrijven die e-mail niet op een consistente basis versturen. Het is belangrijk om een moment uit te kiezen. Wij sturen onze nieuwsbrief op de eerste woensdag van de maand. Wat bedrijven ook vaak vergeten is dat je niet te lang moet wachten tussen je nieuwsbrief. 1 keer per maand is echt het minimum. Wanneer je lijst groter is zou ik snel overgaan naar 2x per maand of 1 keer per week. Je wil namelijk top of mind blijven en niet dat je klant naar de concurrent gaat. Voorkom wel dat je teveel mail gaat sturen, dan wek je vooral irritatie.
2. Te mooi design of niet responsive
Hou je e-mail simpel en overzichtelijk. Zorg dat hij niet te ingewikkeld in elkaar zit of dat er zoveel mooie dingen in verwerkt zijn dat hij afleidt van de boodschap, je klant aanzetten tot actie. De mail moet natuurlijk wel responsive zijn voor mobiel, tablet en PC.
3. Onderwerp te overdreven
Je wil voorkomen dat je onderwerp afschrikt, gebruik dan ook niet enkel hoofdletters in je onderwerp. Voorkom ook tekens in je onderwerp want die worden door verschillende mail systemen verschillend gelezen waardoor een onderwerp er heel raar uit kan zien. Probeer ook niet te creatief te zijn in je onderwerp regel. Dan nemen mensen je snel minder serieus.
4. Je stuurt alleen een mail als je iets wil verkopen
E-mail marketing is om mensen aan je te binden. Voorkom dat je alleen gaat uitzenden wat jij wil zeggen. Hou echt rekening met wat de lezer wil. Onderwijs de lezer, zorg voor interactie, geef iets weg maar ga niet constant iets verkopen via je nieuwsbrief.
5. Ik heb e-mailmarketing niet nodig
We leven in 2015, consumenten worden blootgesteld aan >3000 advertenties per dag. Het is van enorm belang dat jij met een persoonlijke touch je potentiële klanten bereik. Een simpele stelregel is dat iedere member in je e-mail lijst €1,- per maand waard is. Heb jij 500 mensen in je lijst staan dan zal je met een goede e-mail marketing strategie iedere maand zo’n €500,- extra omzet genereren. Heb je een lijst met 5000 members dan dus €5000,-. Wanneer je in je lijst verschillende groepen gaat segmenteren dan kun je dit bedrag enorm verhogen. Wij hebben bijvoorbeeld nieuwsbrief voor klanten en voor (nog) niet klanten. Beide groepen hebben namelijk behoefte aan verschillende informatie. Op deze manier is onze strategie wel vele malen effectiever.
Conclusie
E-mail marketing is simpel, kost weinig tijd en is goedkoop. Daarnaast levert het je klanten op. Ga niet vanwege de 1% azijnpissers die niet van e-mail houden jezelf te kort doen door geen e-mail marketing strategie te hebben. Je laat dan namelijk veel mogelijkheden liggen.