De voor- en nadelen van Facebook advertenties

Wat zijn Facebook advertenties?

Voor de mensen die minder bekend zijn met Facebook advertenties leggen we eerst uit wat het nou eigenlijk is.

Iedereen die wel eens op Facebook zit die is ze wel eens tegen gekomen. Naast je tijdlijn staan namelijk betaalde berichten van bedrijven. Deze advertenties moeten bedrijven helpen om meer naamsbekendheid te krijgen bij de doelgroep. Het bedrijf kan het doel, de doelgroep, het budget en de inhoud van je Facebook advertenties zelf instellen. Facebook kan je daarna helpen met het maken, beheren en optimaliseren van de advertentie.

Facebook logo

Hoe werkt adverteren op Facebook?

Iets wat heel belangrijk is bij een Facebook advertentie is ‘call to action’. Je ‘pusht’ je advertentie uiteraard eerst naar je doelgroep en vervolgens ‘pull’ je ze naar je website met een pakkende tekst waar iedereen wel op moet klikken.

Het is natuurlijk makkelijk voor Facebook om een advertentie te sturen naar de juiste doelgroep. Op Facebook is namelijk duidelijk waar iemand van houdt en hier kun je dus je advertentie op afstemmen. De advertentie verschijnt dan automatisch tussen al het nieuws. Dit is dus anders dan bij Adwords, waar eerst gezocht moet worden na iets voordat de advertentie verschijnt.

Als je dit goed aanpakt dan bereik je meer mensen en is de kans groot dat je meer bezoekers aantrekt en ook de acties op je website toenemen.

Het is natuurlijk niet zo dat Facebook advertenties alleen maar positieve dingen met zich mee brengt. Het heeft uiteraard ook nadelen. Daarom beschrijven wij de voor- en nadelen hiervan.

Wat zijn de voordelen?

Doelgericht
Een groot voordeel van Facebook advertenties is dat het medium verschillende soorten advertenties aanbiedt. Iedere advertentie heeft een ander doel en daardoor is het mogelijk om zeer doelgericht te adverteren.

Remarketing
Het is op Facebook mogelijk om een Facebookpixel te plaatsen. Heirdoor kun je zien welke advertenties goed werken en welke advertenties het minder goed doen. Ook kun je met deze pixel je advertentie optimaliseren. Want de pixel verzameld namelijk heel veel gegevens van de doelgroep.

Het voordeel hiervan is dat je bijvoorbeeld mensen die je website hebben bezocht maar geen aankopen hebben gedaan nog eens kan herinneren aan je product of dienst. Op deze manier adverteren heeft een naam, namelijk remarketing.

Doelgroep
Het is ook mogelijk om aangepaste doelgroepen te maken. Deze doelgroepen lijken op je primaire doelgroep, maar hebben toch iets waardoor het afwijkt. Hierdoor bereik je dus ook nieuwe potentiele klanten. Deze klanten hebben wel dezelfde interesse als je bestaande klanten, maar hebben je advertentie nog nooit gezien.

Naamsbekendheid
Omdat de advertenties regelmatig worden getoond aan de Facebook-gebruikers wordt je naamsbekendheid automatisch vergroot. Naast de naamsbekendheid is het ook positief voor de zichtbaarheid en je bereik. Want zelfs mensen die niet op zoek zijn naar iets zien jou advertentie.

Social proof
Social proof, de naam geeft eigenlijk al aan wat het betekend, Namelijk wie het product of de dienst als positief ervaren. Je krijgt namelijk te zien welke vrienden leuk vinden. Het is nou eenmaal zo dat mensen sneller iets vertrouwen als je vrienden het ook als positief ervaren.

Optimalisatie
Facebook biedt handige tools om ervoor je zorgen dat je je advertentie kan analyseren en optimaliseren, namelijk:

  • Paginastatistieken: Statistieken over bijvoorbeeld je doelpubliek, hun gedrag en interesses
  • Facebookpixels en conversiepixels
  • A/b-test: een test waarmee je twee advertenties kan vergelijken om vervolgens de beste te gebruiken.

Natuurlijk kan je ook je Google Analytics-account koppelen aan je Facebook advertentie. Hierdoor krijg je nog meer informatie en inzichten over je bezoekers.

Wat zijn de nadelen?

Het juiste moment
Het is natuurlijk mooi dat je via Facebook advertenties de juiste mensen bereikt, maar je moet ze ook op het juiste moment bereiken. De mensen die je bereikt zijn namelijk niet actief op zoek naar producten en diensten, maar komen jou advertentie wel tegen. De kans is dus kleiner dat ze op je advertentie klikken. Het stimuleren van de doelgroep is dus noodzakelijk en dit kan je natuurlijk doen met een call to action.

Expertise
Het klinkt natuurlijk allemaal mooi, maar je hebt toch echt enige kennis nodig om je Facebook advertenties te analyseren en te optimaliseren. Het is dus niet mogelijk om dit zonder enige kennis te doen. Een verstandige keuze is dan ook om dit over te laten aan de mensen die hierin gespecialiseerd zijn.

Wil je aan de slag gaan met Facebook advertenties?

Neem contact met ons op