De laatste online marketing trends

Nederland is koploper in het gebruik van internet. Waar je in de landen om ons heen nog ziet dat “ouderen” minder gebruik van internet is dat in Nederland niet het geval, hier is iedereen online.

Je ziet dat ook alle grote bedrijven hier op inzetten, denk maar aan de reclames van ING of KPN. Makkelijker online gebruik en meer online mogelijkheden. Dat is wat wij als consument en jouw klanten allemaal verwachten.

Even voor je beeldvorming hoeveel online voor je bedrijf betekend; Dit jaar zijn er al voor meer dan 8 miljard online bestedingen gedaan (55% producten en 45% diensten), 10 miljoen mensen hebben online aankopen gedaan en de gemiddelde besteding is € 401,44.

Ik heb altijd geleerd dat het bedrag dat er besteed wordt in een branche kunt zien als een taart. En dat je deze taart verdeeld tussen alle partijen die in deze branche actief zijn. Jij hebt de keuze hoe groot stuk van de taart jij wilt. Ik wil het liefst een groot stuk, wat wil jij?

Het belang van trends

Om een groter gedeelte van deze taart te krijgen is het van belang dat je constant op de hoogte bent van nieuwe ontwikkelingen en dat je vooruit loopt op de markt. Constant alert zijn op veranderingen binnen je branche is van levensbelang voor je business. Reageer je te laat? Dan word je stuk taart van je bord gegeten door een nieuw, innovatief bedrijf dat hetzelfde aanbied als jij.

We gaan het in dit artikel niet hebben over de trends binnen social media, omdat we daar al veel artikelen over hebben geschreven en daar ook trainingen voor geven. De trends waar we het in dit artikel over gaan hebben, gaan over het grotere online marketing plaatje van je bedrijf, wat echt essentieel is en waar je in mee moet gaan om ook eind 2015 en begin 2016 te kunnen groeien.

Foto en Video

Dat foto’s en video’s steeds belangrijker worden weten we al even. Facebook heeft hier vol op ingezet (je kan nu zelf ook geld verdienen op FB als jou video veel bekeken wordt) ,ook youtube groeit nog steeds iedere dag.

Waarom is video zo belangrijk?

  • Websites met video scoren 50% beter in google
  • 80% van de mensen geeft aan content liever te zien in de vorm van een video i.p.v. tekst (zou ik ook naar moeten luisteren )
  • Gebruik van video’s op de landingspagina vergroot de kans op conversies met 86%

Video groeit steeds meer, omdat we meer willen doen in een kortere periode. Een uur is nog steeds 60 minuten, maar de informatie waartoe we toegang hebben groeit iedere dag. We hebben dus minder tijd om al deze informatie tot ons te nemen en met een video gaat dit simpelweg sneller en eenvoudiger.

Trends met foto’s

Hier wil ik graag 2 punten aanhalen. Wil je veel tips op het gebied van foto’s dan verwijs ik je graag naar onze training, maar deze 2 tips zijn quick wins voor iedere website.

  • Gebruik foto’s op je website met medewerkers. Gebruik géén stockfoto’s. Dus wil jij actie foto’s of mensen een indruk geven van je bedrijf? Gebruik dan ook persoonlijke foto’s.
  • Gebruik grote foto’s op je websites. Je kent het wel bijvoorbeeld op apple.com, een grote foto als achtergrond van je website. Dit geeft je website een professioneel en betrouwbaar design.

Website 2.0

Door het enorme online aanbod zijn internet gebruikers steeds meer verwent geraakt aan snelle, makkelijk bruikbare en goed ontworpen websites. Je moet hierin mee. Het is niet moeilijk om een moderne, goed bruikbare website te hebben, kijk naar de grootste online aanbieders en je hebt een goede indicatie wat werkt. Wil je iets unieks, maar wel gebruik maken van wat de consument verwacht? Kijk dan bij Google webmaster tools. Daar vind je precies wat goed werkt, welk lettertype, hoe groot je koopknoppen moeten zijn, welke kleurenschema’s werken, noem maar op. Google helpt je hierbij.

Toptaken

We kiezen binnen 2 seconden of we langer op een website blijven, vrouwen kiezen zelfs al binnen 1,6 seconden of ze langer op de website blijven. Het is dus van belang dat bezoekers binnen 2 seconden weten of ze op je website kunnen doen wat ze willen. Aan de andere kant is het belangrijk dat jij mensen stuurt naar de pagina’s waar jij ze wilt hebben. Hiervoor kun je toptaken maken, kijk op Tilburg.com of sunweb.nl. Hier maak je een keuze tussen verschillende soorten vakanties. Wat je op deze manier doet is mensen meenemen naar de pagina waar ze naartoe willen. Ze zijn een weg ingeslagen en de kans is dus groter dat ze ook de aankoop gaan doen. Verder is het ook super voor het gebruikersgemak van je website en zullen bezoekers een positieve ervaring hebben op je website.

Conversie optimalisatie

Wat ik hierboven heb omschreven gaat over het design maar wat echt belangrijk wordt is de conversiegerichtheid van je website. Conversie optimalisatie loont. Je hele website moet gericht zijn op verkoop. We hebben hier al verschillende artikelen over geschreven en ook in deze cyclus, vakantie als basis voor je succes, gaan we hier nog dieper op in bij onze volgende artikelen. Maar de trend is dat het werkt en dat het belangrijk is.

Mobiel! Mobiel! Mobiel!

Je kunt anno 2015 niet meer zonder een goede online marketing campagne voor mobiel. Ik verbaas me iedere week weer bij trainingen dat bedrijven inzetten op social media strategieën maar dan geen goede mobiele website hebben. Waar gebruiken mensen hun social media? Waar komen ze uit als ze op deze links klikken? Inderdaad op je mobiele website. Is je website niet responsive? Dan heb je nu een punt dat bovenaan je prioriteitenlijst moet staan.

E-mail marketing is fantastisch

Dit is een trend die zich al een tijdje weer laat zien. E-mail marketing is weer hot en het werkt. Ik weet dat je zelf niet houdt van die vervelende reclames in je mail, je denkt dat het ook niet werkt als je het zelf uitstuurt, ik vind de mailtjes van online-id ook vervelend en ga zo maar door. Je kan redenen genoeg bedenken om het niet te gebruiken, maar hoe zit het met al de personen die wel via e-mail klant worden? Iedereen raakt op een verschillende manier geïnteresseerd. Dat kan zijn via televisie, radio, deur-aan-deur, social media, reclame folder of wellicht e-mail. Je kan niet voor de klant kiezen wat zij fijn vinden en wat jijzelf fijn vindt hoeft niet hetgeen te zijn wat je klant fijn vindt.

Waarom e-mail marketing?

  • Snel, goedkoop en effectief
  • Klanten die e-mail ontvangen geven 83% meer uit bij aankopen
  • De gemiddelde ROI ligt op €43,04 voor iedere euro die wordt geïnvesteerd
  • Gepersonaliseerde e-mail hebben een 14% hoger doorklikratio

Vergeet ook mobiel niet, doordat iedereen voortaan zijn/ haar e-mail op zijn telefoon ontvangt openen we ook makkelijker alle mailtjes. De drempel is veel lager. Vergeet dus niet je e-mails responsive te maken voor mobieltjes.

E-mail marketing zorgt ervoor dat je bovenaan blijft in de gedachten bij je klanten zodat we wanneer ze klaar zijn om iets te kopen ze bij jou uitkomen. Je moet natuurlijk geen klanten spammen. Hou het bij één of twee mailtjes per maand behalve als je af en toe een campagne hebt.

Goude ouwe.

Nog even 2 oudere trends waar we het in eerder artikelen over gehad hebben maar die je niet moet missen.

  • Automation
  • Kwaliteit boven kwantiteit

Er zijn overal gratis automation tools beschikbaar voor je social media, e-mail marketing of CRM systemen. Zoek deze op en maak er gebruik van. Dit scheelt je heeeeeeel veel tijd en het komt professioneel over bij al je klanten. Wij gebruiken bijvoorbeeld mailchimp en hootsuite.

Dat kwaliteit boven kwantiteit gaat is zo logisch maar toch slaan veel ondernemers de plank mis. Facebook is gratis, e-mails versturen is gratis, maaar…. Als je voor alles wat je post of stuurt zou moeten betalen zou je dan hetzelfde sturen? Of zou je er beter over nadenken en er iets meer tijd voor nemen om het kwalitatief beter te maken? De consument verwacht kwalitatieve boodschappen.

Conclusie

Het volgen en toepassen van de laatste trends is niet weg te denken uit een bedrijf. Charles Darwin zei het al hel lang geleden. Degene die zich het best kan aanpassen aan verandering heeft de meeste kans op overleven.

~It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change~ Charles Darwin

In deze module “vakantie als basis voor je succes” willen we je graag meegeven wat belangrijk is voor het bereiken van je doelen. Neem bij het plannen van je to do’s of je strategie deze trends mee en zorg ervoor dat je controle houdt over het succes van je bedrijf.

Je kunt altijd google analytics of een vergelijkbaar programma gebruiken om te kijken hoe het gaat met je website. Of je bezoekers blijven groeien of niet en ook waarom je wel of niet groeit. Meten is weten. Kijk dus naar je cijfers en weet welke trends jij nu het meest nodig hebt.