Creëer met jouw merk een Wow-moment

Als bedrijf wil je maar al te graag een positieve indruk achterlaten bij je klanten. Je wilt dat klanten je onthouden en een volgende keer weer een dienst of product bij jou afnemen. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je als bedrijf waarde toevoegen. In de meeste gevallen gaat dit niet over de prijs van een product of dienst, maar om het creëren van een wow-moment. Maar hoe bezorg je de klant op het juiste moment een wow-moment?

Het uitwerken van de customer journey (ook wel de klantreis genoemd) van jouw klanten geeft je inzicht in wat het juiste moment is om dit wow-moment te creëren. De customer journey is in feite de reis die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst gaat afnemen. Dit begint bij de oriëntatie van de klant en loopt door tot na de aankoop. Door de customer journey van je klanten uit te werken, kun je van je klanten fans maken. Deze fans leiden op lange termijn tot een stevig fundament van je bedrijf.

In het uitwerken van de customer journey is het belangrijk om te bedenken welke touchpoints (contactpunten) bepalend zijn voor jouw klanten en welke emoties klanten hierbij ervaren. De customer journey bestaat gewoonlijk uit de volgende touchpoints:

  • Oriëntatie: verschillende aanbieders worden vergeleken in deze fase.
  • Evaluatie: een afweging wordt gemaakt tussen verschillende aanbieders.
  • Aanschaf: de aankoop wordt gedaan. De juiste service is hierin belangrijk.
  • Gebruik: het product of de service wordt in gebruik genomen. Duidelijkheid en voldoende informatie zijn belangrijk.
  • Heroverwegen: de aankoop wordt geëvalueerd. In deze fase kun je van een klant een loyale klant maken.
  • Aanbevelen: wanneer een klant een positieve ervaring heeft gehad, kan hij of zij zorgen voor positieve mond-tot-mond reclame.
Gitte kijkt naar het see think do care model

Wanneer je duidelijk hebt welke touchpoints bepalend zijn in de customer journey weet je op welk moment je het verschil moet maken door middel van een wow-moment. Een wow-moment creëer je door waarde toe te voegen. Door iets extra’s te doen voor een klant, zodat de klant zich bijzonder voelt en je bedrijf gaat onthouden. Als je hierin slaagt, is de kans groot dat de klant zijn/haar wow-ervaring deelt met anderen. Persoonlijkheid en herkenning oproepen spelen hierin een belangrijke rol.

Het is begrijpelijk dat je niet meteen het perfecte wow-moment voor jouw bedrijf weet te creëren. Wij raden daarom aan om te experimenteren met oplossingen. Want wanneer je het juiste wow-moment gevonden hebt, krijg je er gratis ambassadeurs voor het leven bij!

Neem contact met ons op voor meer informatie