Begin vandaag met surfen op de algoritme golf

De digitale tsunami heeft  de maatschappij drastisch veranderd. Dit heeft onder andere een grote invloed gehad op consumenten en het bedrijfsleven. Dit is echter niet allemaal in een keer gebeurd, maar kwam met golven in ons leven.

De golf van social media en mobiel veranderde de interactie tussen bedrijven, merken en consumenten. Waar eerst een bedrijf de voornaamste zender was, zijn dat nu de consumenten. Door kanalen zoals Snapchat, Instagram en Facebook zijn we allemaal met elkaar verbonden. Consumenten kunnen gemakkelijk hun ervaring delen over een product of dienst met hun sociale netwerk. Bovenop deze golf volgde de platform golf. Deze golf zorgt ervoor dat er geen ‘middleman’ meer is. Geen centraal gezag, maar verdeeld gezag. De eerste bedrijven en merken die het aandurfden op deze golven te surfen terwijl ze nog klein waren, hebben in no-time de wereld veroverd. Amazon – ik hoef niet uit te leggen wat Amazon is – is hier het perfecte voorbeeld van.

Volgens Rik Vera is momenteel een volgende golf zich aan het ontwikkelen die nog krachtiger is dan de vorige, namelijk de combinatie van big data en automatisering.  Algoritmes zijn de toekomst en vanaf dit moment kunnen bedrijven al beginnen met het surfen van deze golf. Dit door onder andere als bedrijf te beginnen met het verzamelen van heel veel data!

Met behulp van verzamelde data kun je jouw bedrijf laten groeien.

De verwende consument

Consumenten bepalen tegenwoordig zelf met welke bedrijven ze in zee willen gaan. Er zijn zoveel aanbieders dat ze precies kunnen kiezen wat ze wel en niet willen. Denk bijvoorbeeld aan ‘vandaag besteld, morgen in huis’ en gratis verzending van producten. Bied je dit niet aan, dan loop je klanten mis, want dan krijgen ze die service ergens anders wel.

Data en algoritmes worden ook steeds belangrijker voor het contact dat je met klanten hebt. Klanten willen geen nieuwsbrief of spam in hun mailbox, maar zijn opeens wel geïnteresseerd als ze een aanbieding krijgen  van iets waar ze toch al naar op zoek waren. Daarom zul je met behulp van algoritmes je communicatie aan moeten passen op de wensen van de consument. Zorg dat jij de oplossing biedt voor de problemen van je consument.

Neem contact op voor meer informatie