Adverteren tijdens een crisis is iets waar we ons gelukkig niet vaak in hoeven te verdiepen. Nu het coronavirus onze samenleving in zijn greep houdt is het verstandig om eens te kijken wat de gevolgen kunnen zijn van een crisis op jouw marketingactiviteiten.

Wat zijn de effecten op korte termijn?

Wanneer je stopt met adverteren tijdens eens crisis zul je hier in eerste instantie nog niet veel merken. Je marktaandeel blijft ongeveer hetzelfde en het kan zelfs nog even doorgroeien. Het stopzetten van je mediacampagnes leidt op korte termijn zelfs vaak tot een verbetering van de resultaten. Het stopzetten van je marketingactiviteiten op korte termijn vaak relatief weinig gevolgen heeft, maar de effecten op langere termijn zijn vrijwel altijd negatief.

De gevolgen van een crisis op lange termijn

Wanneer je stopt met je marketingactiviteiten neemt je zichtbaarheid af wat resulteert in dat mensen je advertenties niet meer kunnen herinneren en een verlies van merkbekendheid.

Een voorbeeld: je hebt het afgelopen jaar flink geïnvesteerd in je merkbekendheid door actief te zijn op social media en met je Google Ads campagnes stond je bovenaan de zoekresultaten en je remarketing banners waren zichtbaar op verschillende websites. Nu het coronavirus grote invloed heeft op onze economie besluit je je marketinguitgaven terug te schroeven om deze na de crisis weer terug te brengen naar zijn oude niveau. Na de crisis blijkt echter dat jouw klanten zijn overgestapt naar een concurrent en dat je jouw merkbekendheid hebt verloren. Je kunt weer van vooraf aan beginnen.

Je hebt je marktaandeel dus verloren en het is lastig om deze schade te herstellen. Het stopzetten van je marketingactiviteiten is dus zeker geen verstandig besluit.

adverteren-tijdens-crisis

Doorgaan met adverteren tijdens een crisis

Tijdens een crisis is het verstandig om de share of voice op peil te houden. Hierbij is deze vuistregel belangrijk om te volgen: “Een merk groeit als de share of voice hoger is dan het marktaandeel en het krimpt als de share of voice lager is dan het marktaandeel”.

Het beste is dus om je share of voice op peil te houden. Het is hierbij belangrijk om goed in de gaten te houden wat jouw concurrenten doen. Wanneer jouw concurrenten minder gaan besteden, betekent dit dat jouw share of voice vanzelf toeneemt wat in de toekomst een positief effect op jouw marktaandeel. Wanneer jouw concurrent minder gaat besteden kun je er voor kiezen om jouw bestedingen evenredig te verlagen, maar zorg er wel voor dat jouw share of voice ten opzichte van de concurrent op peil blijft om zo geen marktaandeel te verliezen.

Tenslotte, is het belangrijk om actief blijven op de voor jouw relevante mediakanalen tijdens een crisis. Bijkomend voordeel hierbij is dat de mediakosten tijdens een crisis meestal lager liggen. Hierdoor kan je voor hetzelfde geld nog proactiever zijn!

Wil jij weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf wat betreft online adverteren?

Neem contact met ons op!