In april 2019 was het eindelijk zo ver: adverteren op Pinterest is mogelijk in Nederland! Pinterest is een goed platform om inspiratie op te doen en wordt hier ook volop voor gebruikt. Dit schept interessante manieren om hierop te adverteren. In deze blog lees je onder andere waarom adverteren op Pinterest interessant is voor jouw business en wat de mogelijkheden zijn.

De cijfers & feiten

Pinterest behoort nog niet tot de social media top 5, maar dat neemt niet weg dat het een krachtig platform is om op te adverteren. We zetten even de feiten op een rijtje:

  • 3,5 miljoen mensen in Nederland maken gebruik van Pinterest

  • 20% gebruikt het platform dagelijks

  • Het dagelijks gebruik blijft groeien. In 2019 was er een toename van 25%

  • 98% van de gebruikers heeft iets nieuws geprobeerd wat ze op Pinterest zagen

  • 77% heeft een nieuw merk of product leren kennen op Pinterest

dagelijks-gebruik-social-media

(Nationaal Social Media Onderzoek, Newcom, 2020)

Pinterest in vergelijking met andere social media

Elk social media platform wordt op een andere manier gebruikt. Men zit op Facebook om met elkaar in contact te komen en op de hoogte te blijven van elkaar, op Instagram wil men leuke en mooie foto’s van elkaar zien (deels voor inspiratie) en Twitter wordt gebruikt om up to date te blijven wat betreft het nieuws. Waar Facebook, Instagram en Twitter vaak nog gebruikt worden voor amusement, wordt Pinterest echt gebruikt om inspiratie op te doen en nieuwe dingen te ontdekken.

Voor bijvoorbeeld mensen die gaan verhuizen of net verhuisd zijn, is Pinterest perfect om interieur inspiratie op te doen. Men opent de app met een doel en is gericht op zoek. Op Facebook ga je niet gericht zoeken naar een nieuwe bank, op Pinterest wel. Juist omdat men een doel heeft wordt de tijd op Pinterest vaak effectiever besteedt dan op andere social media platformen. Je bent niet eindeloos aan het scrollen om een leuk filmpje te bekijken, maar echt op zoek naar waardevolle content.

Wat maakt adverteren op Pinterest interessant voor jou?

Met Pinterest kun je jouw doelgroep al vroeg tijdens het aankoopproces bereiken. Veel eerder dan op andere social media. Aangezien de gebruikers doelbewust naar Pinterest gaan en ze vrij nieuwsgierig zijn, kun je hen goed beïnvloeden in de oriëntatiefase van het aankoopproces. Je kunt relevante oplossingen of inspiratie bieden die passen bij de zoekopdracht van de gebruikers. Ze staan open voor nieuwe ideeën. Het platform is dus ideaal om je merkbekendheid te vergroten.

Met het adverteren op Pinterest is het mogelijk om je eigen doelgroepen te maken en hier je advertenties op te richten. Wanneer je je doelgroep goed samenstelt kun je de juiste mensen op het juiste moment bereiken. Het is mogelijk om bijvoorbeeld precies een doelgroep uit te kiezen die bestaat uit mensen die vooral geïnteresseerd zijn in bruiloften, bruiloft bloemstukken, bruidsjurken, etc. Hierbij kun je ook mensen targeten die al op je website zijn geweest of mensen die vergelijkbaar zijn met je websitebezoekers.

Wat zijn de campagne- en advertentiemogelijkheden?

Wanneer je wilt adverteren op Pinterest begin je met het maken van een campagne. Het eerste wat je hierbij doet is het vaststellen van het doel. Er zijn in totaal zes doelen waar je uit kunt kiezen:

  • Merkherkenning (help mensen je product te ontdekken

  • Videoweergaven (trek aandacht met je video’s en zorg dat mensen je merk leren kennen)

  • Verkeer (leid zoveel mogelijk mensen naar je website)

  • App-installatie (zorg dat mensen je app downloaden)

  • Conversies (zet mensen aan tot actie op je website bv. een aankoop doen)

  • Catalogus verkopen (promoot je productvoorraad)

Aan de hand van deze doelen ga je je doelgroepen samenstellen. Daarna kun je aan de slag met het maken van je advertenties. Er zijn vier advertentiemogelijkheden.

Gesponsorde pins

Een pin is hetgeen dat je post. Gesponsorde pins zijn advertenties met een afbeelding en zijn zichtbaar op de tijdlijn, categoriepagina’s en binnen de zoekresultaten.

Gesponsorde video’s

Dit zijn video’s die je kunt plaatsen als pins om mensen te helpen jouw merk te ontdekken (zien, horen en beleven) via Pinterest. Video is vaak een goed middel om mee te adverteren, omdat het opvalt. Als je iets ziet bewegen op je scherm wil je er meteen naar kijken. Als het dan ook nog een relevante video is voor de gebruiker haal je er ook nog een aankoop uit.

Gesponsorde app pins

Heb je een app die je wilt promoten? Met gesponsorde app pins stimuleer je mensen om jouw app te installeren.

Gesponsorde carrousels

Een carrousel is een pin met meerdere beelden. Je kunt swipen om de verschillende beelden te zien. Hiermee kun je een verhaal vertellen of meerdere producten laten zien bijvoorbeeld. Ideaal om een inrichting te laten zien met leuke details of als je bepaalde producten wilt uitlichten.

pinterest-advertentie

Afbeelding/video advertentie

App-pin

Carrousel advertentie

Wanneer je je advertenties hebt gemaakt ben je klaar om te adverteren op Pinterest!

De resultaten

We weten nu hoe Pinterest een beetje in elkaar zit en wat het voor je kan beteken, maar wat levert het nu op?

  • 50% van de Pinterest gebruikers doet een aankoop na het zien van een advertentie

  • Advertenties waarbij je een product of dienst ‘in actie’ ziet, hebben 67% meer kans op aankopen.

  • Gebruikers doen eerder een aankoop op Pinterest dan op andere social media platformen omdat de Pinterest gebruikers (78%) vinden dat de advertentie content op Pinterest relevanter is.

Als je de advertenties op de juiste manier inzet kun je een mooi resultaat behalen.

Ik wil adverteren op Pinterest!

Als dit je interessant lijkt ga dan goed voor jezelf na of het platform bij jouw business past. Pinterest wordt gezien als het platform voor interieur- en lifestyle inspiratie, maar eigenlijk biedt het voor steeds meer onderwerpen inspiratie: toekomstige bruiloft, apps, recepten, tattoos, etc.

Lijkt het jou een goed idee om hiermee te beginnen en wil je meer informatie over het adverteren op Pinterest?

Neem vrijblijvend contact op