Het is niet jouw schuld!
Je kunt er écht niks aan doen, het is de aard van het beestje. Ik generaliseer nu en ja, er zijn uitzonderingen, maar het overgrote deel van de wereldbevolking en ondernemers is vrij lui. We doen liever niet meer dan nodig is en waarom zou je ook? Tuurlijk we hebben dromen en ambities, maar we zijn vooral gewoontedieren en snel tevreden. We zeggen graag succes is geluk, geen mindset. Dit is iets wat we vaak horen bij internet ondernemers. Die andere webshops zijn zoveel succesvoller omdat ze eerder begonnen zijn, ze sprongen op het juiste moment in of andere excuses. Laat me je een ding vertellen, succes is nóóit geluk. Zelfs nadat je de top bereikt hebt, is er geen enkele garantie dat je daar zult blijven. Kijk maar naar Hema en V&D. Een succesvolle onderneming blijven is slim en hard werken.
Who moved my cheese?
Ik wil jullie met een verhaaltje proberen duidelijk te maken wat ik bedoel. Het heet “who moved my cheese” van Dr. Spencer Johnson. Het boekje is 90 pagina’s en er is een fantastisch verhaal geschreven in dit boekje. Het gaat over twee muizen en twee kleine mensen. Deze wonen alle vier in een doolhof en leven op kaas. De twee muizen zijn een paartje en de twee kleine mensen zijn een paartje. Ze moeten iedere dag op zoek naar nieuwe kaas om te overleven, de kaas is hun klantenbestand. Jarenlang doen beide paartjes stinkend hun best om nieuwe kaas te zoeken. Ze rennen door het doolhof. Tot op een dag beide paartjes een enorme voorraad kaas vinden, ieder in hun eigen favoriete smaak. Iedere ochtend als ze weer op pad willen ligt daar die enorme berg. Slechts een paar minuutjes rennen en ze zijn er weer. De muizen denken instinctief en blijven iedere dag vroeg op staan om de kaas te zoeken en blijven rennen. De kleine mensen zijn wat anders, al vrij snel staan ze later op, rennen ze niet meer naar de kaas maar lopen ze. Ze gaan ervan uit dat de kaas, wat een enorme hoeveelheid is, daar wel blijft liggen. Maar je raad natuurlijk al wat er gebeurt. Op een ochtend worden ze weer wat laat wakker en….. DE KAAS IS WEG! Maar hoe kan dat? Vragen ze zich af, wat moeten we nu? De kleine mensen hebben zich rond gegeten de afgelopen tijd, ze zijn verwent. Wat hen de kaas heeft gebracht; iedere dag vroeg opstaan en door het doolhof rennen op zoek naar de kaas, dat kunnen ze niet meer. De muizen denken nog steeds instinctief en staan gewoon weer vroeg op en rennen hun rondjes op zoek naar de kaas. Dagen, weken zitten de kleine mensen te piekeren. Waarom overkomt ons dit…. Wij kunnen er niks aan doen, iemand heeft onze kaas weggehaald. Eigenlijk hadden ze het wel en beetje kunnen weten want er waren al vaker signalen dat er iets niet meer helemaal goed zat met de kaas maar ach, er was zoveel! Nu zijn ze aan het lot overgelaten en kunnen ze zelf niets meer doen om kaas te zoeken, want ze zijn lui geworden en niet meer van deze tijd.
De moraal!
Dit is wat non-stop gebeurt met ondernemingen. Het gaat “goed” en daarom veranderen ze niets. “Oké, ik zie ook wel dat de concurrent beter vindbaar is op internet maar ach….” “Ik zie ook wel dat zij een betere website hebben, maar joh ik heb mond-op-mond reclame.” Of: “het gaat zo goed, al die nieuwe bedrijven kunnen niet tegen mij concurreren.” “Ik heb de beste klanten en die gaan noooooooit naar een ander.” Wellicht denk of zeg jij dit ook weleens.
Je hebt zo hard gewerkt om een succesvolle business op te bouwen. Trap niet in de val waar veel ondernemers intrappen. Tevreden zijn met het nu. Maar niet denken aan de klanten van morgen, volgend jaar of over 2 jaar. Denk niet dat je beter bent dan Schoenenreus, V&D of Hema. Dat waren de allergrootste en nu zijn ze kapot aan het gaan. Ze worden weggeconcurreerd door de nieuwe, moderne ondernemers die doen wat de klant verwacht. Ze zijn makkelijk vindbaar, snel te bestellen, fijne, mooie, functionele website en een goede identiteit waar de klant zich mee kan identificeren. Doe je niets aan je vindbaarheid, je branding, naamsbekendheid, like-ability of aan je website? Veel succes dan. En ja, dan is succes geluk!
5 tips om niet in de val te lopen
- Meten is weten: Iedereen weet het en toch zijn weinig ondernemers hier constant mee bezig. Kijk iedere dag, week, maand naar al je cijfers. Je analytics, waar komt je verkeer vandaan? Hoeveel bezoekers heb je? Hoeveel % van de bezoekers converteert? Zie je hier veranderingen in? Dan weet je dat je iets moet doen!
- Aim to be the best: “Zoals bij elke wedstrijd kan er maar 1 de winnaar zijn”. Henny Huisman leerde het ons lang gelden al bij de mini playback show. Waarom ben jij er tevreden mee dat een ander bedrijf in jou branche de beste is? Waarom jij niet? Die andere partij heeft ook gewoon twee armen, twee benen, een mond etc. Neem er geen genoegen mee dat de ander eerder begonnen is of een ander excuus. Daag jezelf uit en doe er alles aan om de beste te worden.
- Wat wordt er over je gezegd? Op internet is alles te vinden. Je kan dus zien wat er over je gezegd wordt. Over jou bedrijf, over je product, over je branche. Waardeer deze informatie en doe hier iets mee. Als er iets positiefs gezegd wordt, zorg dan dat je hier op voortborduurt, wanneer er een negatieve reactie is, zorg dat je hier dan ook iets mee doet.
- Optimaliseer: De drie bovenstaande tips geven je genoeg informatie die je om kan zetten in verbeterpunten voor je online activiteiten. Zorg dat je deze actie punten opschrijft en dat je ze daadwerkelijk gaat implementeren.
- Begin opnieuw: Wanneer je alles hebt geoptimaliseerd, begin dan weer opnieuw bij tip 1. Je business is nooit af. Je kunt altijd beter.